راهکارهایی جهت پیش گیری از خرابیهای مکرر کمپرسور

راهکارهایی جهت پیش گیری از خرابیهای مکرر کمپرسور

 خرابیهای مکرر کمپرسور:عیب یابی و تعویض کمپرسورهای معیوب در سیستمهای تبرید به نسبت ساده و روان است..با وجود آنکه پیدا کردن علت اینکه چرا کمپرسور اصلی از کار افتاده است .کار چندان ساده ای نیست،ولی دست یابی به پاسخ این سؤال از اهمیت بالایی برخوردار است.چرا که تعویض یک کمپرسور معیوب بدون پیدا کردن علت خرابی می تواند. منجر به خرابی کمپرسور بعدی نیز بشود.علاوه بر آن تعویض مکرر کمپرسورهای معیوب هم برای سرویس کار و هم برای مشتری چندان اقتصادی. و    خوشایند نیست و می تواند باعث تخریب وجهه حرفه ای سرویسکار نزد مشتری شود

 عمدتا با یکبار بازدید از کمپرسور معیوب به سختی می توان به علت خرابی آن پی برد.بنابراین تکنیسین مربوطه بایستی پس از تعویض کمپرسور معیوب. ، وقت زیادی را صرف پیدا کردن علت خرابی کمپرسور اولیه نماید.به طور معمول در مرحله بررسی دقیق کمپرسور معیوب، تکنیسین قادر خواهد بود .تا علت خرابی را تشخیص دهد.نکاتی که بایستی در این زمینه مورد توجه هر تکنیسینی قرار گیرد عبارتند از :

فشار مکش و دهش در هنگام کارکرد سیستم.

مقدار فوق گرما در ورودی کمپرسور.

دمای گاز برگشتی.

دمای گاز دهش.

شدت جریان مورد نیاز کمپرسور .

پس ازمقایسه  مقادیر اندازه گیری شده توسط تکنیسین با مشخصات ارائه شده توسط سازنده .، علت خرابی کمپرسور به سادگی قابل تشخیص خواهد بود.برخی از دلایل متداول خرابی کمپرسورها عبارتند از:

بازگشت مایع به کمپرسور.

دمای بالای گاز برگشتی.

دمای دهش بالا.

اعمال ولتاژ نامناسب.

خرابیهای مکرر کمپرسور بخش دوم

اکثر موارد فوق را می توان به محض شروع به کار کمپرسور تشخیص داد.با این وجود مواقعی پیش می آید که علت خرابی کمپرسور در همان مراحل اولیه راه اندازی به راحتی قابل تشخیص نیست.در چنین مواردی تکنیسین مربوطه بایستی عملکرد سیستم را برای یک دوره زمانی مشخص تحت نظر بگیرد. و در این دوره زمانی به دنبال منشا مشکل بگردد.چرا که بعضی از مشکلات تنها زمانی خود را نشان میدهند که سیستم برای مدتی کار کند .که از آن جمله می توان مشکلات به وجود آمده پیش و یا بعد از چرخه برفک زدایی یا برفک زدن کویل اواپراتور اشاره نمود.

یکی دیگر از روشهای کارآمدی که می تواند برای عیب یابی کمپرسورها مورد استفاده قرار گیرد. باز کردن قطعات کمپرسور معیوب و بررسی صفحات شیرها ،پیستونها،میل لنگ،سطوح یاتاقان ها و سیم پیچی ها می باشد.این اقدام می تواند کمک شایانی به تشخیص علت خرابی کمپرسور اولیه نماید.لازم به ذکر است که این روش یکی از مراحل وقت گیر است و مستلزم تلاش فراوان و صرف وقت زیادی است.

خرابیهای مکرر کمپرسور

بخش سوم

یکی دیگر از اقداماتی که می تواند کمک شایانی به تکنیسین نماید،صحبت کردن با مشتری و کسب اطلاع درباره سابقه عملکرد سیستم است.بدین ترتیب تکنیسین مطلع می شود .که آیا پیش از این نیز کمپرسور تعویض شده و آیا هیچ اقدام دیگری در سیستم انجام شده است یا خیر.آگاهی از مطالب یاد شده می تواند تکنیسین را در دستیابی به پاسخ کمک نماید .

جلوگیری از خرابی مکرر کمپرسور یکی از الزاماتی است که هر تکنیسینی بایستی به دنبال عملی شدن آن باشد.این شیوه علاوه بر حفظ منافع مالی سرویسکار ، موجب ارتقای وجهه حرفه ای وی نزد مشتری نیز می گردد.پیدا کردن و رفع علت خرابی یک سیستم نه تنها برای مشتری خوشایند و دلپذیر است. بلکه منافع مالی و سود مناسبی را نیز عاید سرویس کار خواهد نمود.    

تماس با ما برای دریافت مقاله کامل

وبلاگ آزاد

ادامه در مقاله های اینده ……….