انواع استخر و تاسیسات آن

انواع استخرها بر حسب موقعیت نسبت به سطح زمین

انواع استخر ها بر حسب موقعیت نسبت به زمین و جایگاه استقرار به سه دسته‌ی استخرهای روی زمین، بالای زمین و درون زمین تقسیم می‌شوند.

در استخرهای روی زمین کاسه‌ی استخر، که از جمله مهم‌ترین بخش‌ها در تاسیسات استخر است، پس از خاک‌برداری و حفر گودال روی زمین قرار می‌گیرد. عمق استخرهای روی زمین معمولاً اندک و ظرفیت آن‌ها به‌نسبت متوسط است. عمق کم این استخرها شیرجه‌ زدن در آن‌ها را ناممکن می‌کند؛ اما نمایش زیر آب به‌منظور اهداف گوناگون آموزشی یا غواصی در این استخرها امکان‌پذیر است. استخرهای روی زمین بیشتر برای کاربردهای تفریحی و آموزشی مناسبند.

استخرهای بالای زمین به آن دسته از استخرها اتلاق می‌شود که بر یک فوندانسیون بالاتر از سطح زمین قرار می‌گیرند. در صورتی که گودبرداری زمین به هر دلیل امکان‌پذیر نباشد، معمولاً ساخت استخرهای بالای زمین نسبت به سایر استخرها ترجیح داده می‌شود. طراحی تاسیسات زیر استخر در برخی از استخرهای بالای زمین به‌نحوی است که امکان جابه‌جایی آن‌ها از مکانی به مکان دیگر وجود دارد.

استخرهای درون زمین دسته‌ی دیگری از استخرها هستند که کاسه‌ی آن‌ها به‌تمامی در زمین قرار می‌گیرد. امکان افزایش ظرفیت و عمق در استخرهای درون زمین باعث می‌شود تا این استخرها برای برگزاری ورزش‌های آبی مختلف و مسابقات حرفه‌ای مناسب باشد.

 

انواع استخرها بر حسب چگونگی تصفیه‌ی آب

چگونگی تصفیه‌ی آب دیگر عامل مهمی است که در دسته‌بندی انواع استخرها موثر است. استخرها بر حسب چگونگی تصفیه‌ی آب به سه دسته‌ی خزینه، استخر با جریان آب گذرا و استخر با جریان آب در گردش تقسیم می‌شوند. همچنین انواع فیلترها و اجزای تصفیه از مهم‌ترین بخش‎های تاسیسات استخر، تاسیسات جکوزی و تاسیسات سونا به‌شمار می‌روند. که در ادامه برخی از آن‌ها به‌طور مجزا نیز بررسی خواهند شد.‌

خزینه ساختمانی همانند وان حمام دارد. بهتر است که این وان به‌مثابه یک استخر خصوصی استفاده و بار استحمامی آن سبک باشد. از خزینه عموماً هم با چنین منظوری استفاده می‌شود؛ اما در صورتی که بار استحمامی خزینه سنگین باشد، مثلاً در مواردی که از خزینه  به‌منظور مصارف عمومی استفاده شود،. آب آن باید به‌طور مرتب تعویض گردد؛ .چرا که افزایش بار استحمامی رابطه‌ی مستقیمی با افزایش آلودگی در آب خزینه دارد.

انواع استخر ها

استفاده از خزینه در تاسیسات استخر، تاسیسات جکوزی و تاسیسات سونای بزرگ تقریباً غیرعملی است. در صورت به‌کارگیری تأسیسات بزرگ، اندازه‌ی استخر نیز بزرگ خواهد شد.، به این ترتیب حجم زیادی از آب تلف می‌گردد. همان‌طور که ذکر شد، بهتر است از خزینه در مصارف شخصی استفاده شود و از به‌کارگیری آن برای مصارف جمعی نظیر استحمام عمومی اجتناب شود.

همان‌طور که دیدیم، استخر با جریان آب گذرا یکی از دیگر از انواع استخر در تقسیم‌بندی استخرها بر حسب چگونگی تصفیه‌ی آب به‌شمار می‌رود. طراحی چنین استخرهایی تنها زمانی ممکن است که جریانی کافی از آب از یک رودخانه واقع در همسایگی استخر قابل حصول باشد.

استخر با جریان آب در گردش آخرین نوع از دسته‌بندی انواع استخرها بر حسب چگونگی تصفیه‌ی آب به‌شمار می‌رود. امروزه این سیستم تصفیه‌ی آب نسبت به دو حالت دیگر از مقبولیت بیشتری برخوردار است. تاسیسات استخر با جریان آب در گردش اجزایی نظیر پمپ‌های سیرکولاتور، فیلترها، کلرزن‌ها و… را شامل می‌شود. این موارد می‌توانند در تاسیسات جکوزی و تاسیسات سونا نیز بسته به نیاز مدنظر استفاده شوند. پرکاربردتر بودن استخر با جریان آب در گردش باعث شده. تا پیشرفت‌های درخور توجهی در ساخت آن نسبت به دو حالت دیگر مشاهده شود.

 

مقایسه‌ی سیستم‌های تصفیه‌ی آب

اگر به‌جای رودخانه یا نهر، برای استخر با جریان آب گذرا، آب از چاه یا لوله‌کشی شهری تأمین گردد، اندازه‌گیری میزان آب مصرفی الزامی است. از آن‌جا که عموماً میزان هدررفت آب در صورت تأمین آب از چاه یا لوله‌کشی شهری بالا است، تأمین آب استخر از این منابع کاربردی ارزیابی نمی‌شود.

همان‌طور که ذکر شد، حضور رودخانه با جریان آب کافی امری کلیدی در ساخت تاسیسات استخر، تاسیسات جکوزی و تاسیسات سونا با جریان آب گذرا به‌شمار می‌رود؛ اما باید توجه داشت .که علاوه بر کافی بودن جریان آب، آلوده نبودن آن نیز دیگر ویژگی مهمی است که باید مدنظر قرار بگیرد.

با توجه به آن‌چه گفته شد، آزمایش کیفیت آب به‌منظور تاسیس استخر با جریان آب گذرا ضروری است. در صورت آلوده بودن آب، باید برای جلوگیری از اشاعه‌ی آلودگی با استفاده از انواع مختلف مواد ضدعفونی‌کننده آن را میکروب‌زدایی کرد. به همین منظور است که در تاسیسات استخر، تاسیسات جکوزی و تاسیسات سونا به‌کارگیری سیستم تصفیه‌ی مناسب از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در عین حال، باید توجه داشت شرایط بهداشتی در انواع استخر ها با جریان آب گذرا نسبت به دو حالت دیگر به‌مراتب بهتر است. سیستم تصفیه‌ی آب در این استخرها پیشرفته‌تر و در نتیجه استفاده از آن‌ها نسبت به انواع دیگر استخر کاربردی‌تر است. این سیستم می‌تواند به‌عنوان الگویی مورد توجه مهندسین تاسیسات قرار بگیرد تا در تاسیسات استخر، تاسیسات جکوزی و تاسیسات سونا استفاده شود.

در استخرها با جریان آب گذرا آب تصفیه‌شده به‌طور مداوم جایگزین آب مستعمل می‌گردد. آب مستعمل نسبت به آب تازه آلوده به‌شمار می‌رود. درواقع، پیوسته رقیق کردن آب عامل اصلی پاکیزه نگه داشتن آن در استخرها با جریان آب گذرا است.

 

انواع استخرها بر حسب کاربری

علاوه بر سایر دسته‌بندی‌ها که پیش‌تر آن‌ها را بررسی کردیم،. تقسیم‌بندی استخرها بر حسب کاربری نیز از جمله تقسیم‌بندی‌های رایج برای استخرها محسوب می‌شود. کاربری تاثیر مستقیمی بر طراحی تاسیسات استخر، تاسیسات جکوزی و تاسیسات سونا دارد. استخرها را بر حسب کاربری به استخرهای اقیانوسی، عمومی، تمرینی، درمانی، طبیعی و… تقسیم‌ می‌کنند. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. تاسیسات استخرها بر حسب کاربری آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. این امر در رابطه با تاسیسات جکوزی و تاسیسات سونا نیز صادق است.

استخرهای ورزشی

از انواع استخر بر حسب کاربری می‌توان به استخر ورزشی اشاره کرد. استخرهای مورد استفاده در مسابقات بین‌المللی باید استانداردهایی داشته باشند؛ فدراسیون شنا این استانداردها را تعیین می‌کند. طول استخرها و حداقل عمق آن‌ها دو پارامتر مهمی به‌شمار می‌روند. که توسط فدراسیون مشخص می‌شوند و باید در طراحی تاسیسات استخر لحاظ شوند.

این استخرها معمولاً سرپوشیده هستند. محوطه‌ی داخل استخر ورزشی الزاماً باید با سیستم گرمایشی مناسبی تجهیز شود. سیستم گرمایشی داخل استخر از جمله مهم‌ترین سیستم‌ها در تاسیسات استخر، تاسیسات جکوزی و تاسیسات سونا است. پس از معرفی انواع استخرها، به‌طور مجزا به سیستم گرمایشی اشاره‌هایی خواهیم داشت.

 

استخرهای ورزشی

استخرهای آموزشی برای کودکان

آموزش شنا به خردسالان با توجه به اهمیت چشمگیر این رشته چه به‌عنوان یک سرگرمی و چه به‌عنوان یک ورزش از جمله برنامه‌هایی است. که در کشورهای مختلف دنیا پیاده می‌شود. معمولاً در این استخرها دو خط شنا در طول استخر تعبیه می‌شود و انواع علائم راهنما نیز در این دو خط قرار می‌گیرد.

از دیگر ويژگی‌های اصولی تاسیسات استخر آموزشی حاشیه‌ای است. که در کنار آن ساخته می‌شود. این حاشیه باید دور استخر را در بر بگیرد. خردسالان می‌توانند در حاشیه‌ی استخر با اجرای حرکات ورزشی تعیین‌شده. از طرف مربی آمادگی جسمانی خود را برای فراگیری شنا بهبود ببخشند. از دیگر دلایل ساخت حاشیه کمک به اشراف مربیان بر شنای خردسالان و رصد حرکات آنان در داخل آب است. این امر تأثیر به‌سزایی در پیشگیری از هرگونه خطر احتمالی، که می‌تواند متوجه کودکان باشد، دارد.

عمق استخرهایی که به‌منظور آموزش شنا به خردسالان ساخته می‌شود نباید از ۹۰ سانتی‌متر تجاوز کند. تعیین چنین استانداردی پیش از هرچیز به‌منظور تأمین امنیت خردسالان و پیشگیری از وقوع هرگونه حادثه‌ی ناگوار است. همچنین عرض استخرهای آموزشی برای خردسالان حداکثر ۷ متر و طول آن‌ها حداکثر ۲۰ متر می‌باشد.

 

استخرهای آموزشی برای کودکان

انواع استخر ها: تفریحی

استخرهای تفریحی، همان‌طور که از اسم آن پیداست، پیش از هرچیز به‌منظور تفریح و سرگرم شدن مراجعه‌کنندگان ساخته شده است. معمولاً انواع تجهیزات سرگرم‌کننده نیز در کنار تاسیسات استخرهای تفریحی وجود دارد، که از آن جمله می‌توان به موج‌افکن‌های مکانیکی، وسایل غواصی، انواع و اقسام سرسره و… اشاره کرد.

از دیگر ویژگی‌های استخرهای تفریحی آن است. که باید عمق مشخصی داشته باشند. عمق آب در چیزی حدود ۸۰ درصد یک استخر تفریحی از ۱.۷ متر تجاوز نمی‌کند. نواحی عمیق‌تر در استخرهای تفریحی برای تعبیه‌ی تخته‌شیرجه‌های کوتاه طراحی شده است. همچنین وسایل بازی نیز در این نواحی نصب می‌شوند. شیب کف استخر تفریحی نباید از ۷ درصد تجاوز کند.

علاوه بر تمام آن‌چه در این بخش گفته شد، .حتماً باید در حاشیه‌ی استخرهای تفریحی سکویی نیز تعبیه شود. این سکو باید عرضی حداقل ۲ متر در اطراف یک استخر سرپوشیده و حداقل ۴ متر در اطراف یک استخر سرباز داشته باشد. این سکوها استراحت‌گاه مناسبی برای شناگران است. همچنین ناجیان از همین سکوها نظاره‌گر عمل‌کرد شناگران هستند.

 

استخرهای تفریحی

انواع استخر ها: چندمنظوره

گاه تلفیق ویژگی‌های استخرهای مختلف به ساخت استخرهای چندمنظوره می‌انجامد. مثلاً با تعبیه‌ی تمهیداتی در مقاطع استخرهای مسابقه‌ای یا تمرینی شنا می‌توان آن‌ها را برای برگزاری بقیه‌ی ورزش‌های آبی نیز مهیا کرد. عمق این استخرها باید با توجه به برنامه‌ی پیش‌بینی‌شده رعایت شود. به‌طور کلی به عمق‌های بیشتر از ۷.۱ متر نواحی عمیق و به عمق‌های کمتر .از آن نواحی کم‌عمق اتلاق می‌شود. تاسیسات استخر، تاسیسات جکوزی و تاسیسات سونا باید با توجه به ویژگی‌های تلفیق‌شده طراحی شود.

در عین حال، برخی از استخرهای چندمنظوره هم هستند .که هم‌زمان برای ذخیره‌ی آب برای کشاورزی و نیز پرورش ماهی استفاده می‌شوند. از استخرهای کشاورزی برای ذخیره و تأمین آب کشاورزی به‌خصوص به‌هنگام بروز کم‌آبی استفاده می‌شود. اما گاه برای بالاتر رفتن بهره‌وری در این استخرها، پرورش ماهی نیز در آن‌ها انجام می‌پذیرد.

 

استخرهای چندمنظوره

انواع استخر ها: اقیانوسی 

استخرهای اقیانوسی دسته‌ی دیگری از استخرها هستند. که در شهرهای ساحلی و در جوار اقیانوس‌ها و دریاها ساخته می‌شوند. آب این استخرها بر اثر جزر و مد آب در شبانه‌روز تامین و در آن‌ها ذخیره می‌شود. اگر آب تأمین‌شده از ظرفیت استخر بیشتر باشد، از دیواره‌ی استخر سرریز می‌کند .و به دریا یا اقیانوس می‌ریزد؛ درنتیجه در صورت عدم تناسب میان ظرفیت و آب تأمین‌شده بر اثر جزر و مد خبری از هدررفت آب نخواهد بود.

انواع استخر ها: خصوصی

استخرهای خصوصی همان‌طور که از اسمش پیداست، درست برخلاف استخرهای عمومی تنها برای استفاده‌ی گروه محدودی از افراد ساخته می‌شود. مهم‌ترین تفاوت بین استخرهای خصوصی و عمومی تفاوت اندازه‌ی آن‌ها است. اندازه‌ی استخرهای خصوصی نسبت به استخرهای عمومی به‌طور مشخصی کوچک‌تر است. همین تفاوت‌ها طبعاً بر تاسیسات استخر، تاسیسات جکوزی و تاسیسات سونا نیز اثرگذار است.

استخرهای خصوصی می‌توانند به‌طور دائم یا موقت ساخته شوند؛ در حالت موقت استخر خصوصی می‌تواند. در بازه‌ای خاصی به‌کار گرفته و در بازی زمانی دیگری جمع شود. مثلاً استخرهایی موقتی را که درون زمین ساخته می‌شوند. می‌توان با توجه به سردی هوا در زمستان جمع و مجدداً در تابستان احداث نمود.

 

انواع استخر ها

انواع استخر ها ی درمانی

استفاده از آب به‌منظور پیشگیری از بیماری‌ها، درمان آن‌ها و نیز بهبود کلی سلامتی بدن افراد سابقه‌ای طولانی دارد. استفاده از یخ، آب گرم و آب سرد از جمله روش‌های متداول در آب‌درمانی هستند. استخرهای درمانی عمدتاً به دسته‌های استخرهای آب گرم، استخرهای آب گرم طبیعی، استخرهای آب سرد و تاسیسات سونای خشک و تاسیسات سونای بخار تقسیم می‌شوند.

استخرهای آب گرم نیز خود دو گروه استخرهای گردابی و استخرهای هوایی را شامل می‌شوند. در ادامه، برخی از این استخرها را نیز بررسی می‌کنیم و بعد به برخی از مهم‌ترین تجهیزات در تاسیسات استخر، تاسیسات جکوزی و تاسیسات سونا می‌پردازیم.

 

استخرهای درمانی

تماس با ما